همت بچههای مسجد/ فرهنگی که اجازه خالی بودن سفره شب یلدا را نمیدهد
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۱۳۶۹
بچههای مسجد با اجرای طرح های مختلف یلدای مهربانی در جمعآوری کمک خیران و کمک به نیازمندان تلاش می کنند تا شکفتن گل لبخند را بر چهره نیازمندان شاهد باشند.
خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: شب یلدا بلندترین شب سال است که در فرهنگ کهن ایرانی دارای جایگاهی خاص است، یلدا، به عنوان یکی از آیینهای سنتی ایران باستان در واقع نام بلندترین شب سال و آخرین شب از پاییز است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
»یلدا» یکی از این آیینهای ایرانیان بوده و هست که باید همچنان اصالتهای خود را حفظ کند و اساسا زیبایی سنتها و شرط دوام آنها به حفظ ماهیت اصلی آنهاست و هدفی که برای آن وجود داشته است. رسوم ما ایرانیها در شب یلدا از اندیشه کهن و پر مایه ایرانی نشأت گرفته است و کمک به هم نوع در این رسم نیکو بسیار برجسته است.
در آستانه شب یلدا؛ عدهای با اعتقاد به در خانه ماندن و پرهیز از هر گونه دورهمی، هزینههایی را که از قبل برای این گونه دورهمیها پیشبینی کرده بودند، تبدیل به کمکهای مومنانه میکنند تا علاوه بر در امان ماندن از خطر دورهمیها به علت احتمال انتقال کرونا، در کار خیر هم مشارکت کرده باشند.
بچههای مسجد که در دوران شیوع کرونا وارد میدان جهاد شده و از سویی با ضدعفونی مساجد و توزیع بستههای بهداشتی به مقابله با این ویروس منحوس پرداخته و از سوی دیگر با اهدای بستههای معیشتی بین آسیبدیدگان از کرونا، لبخند را مهمان خانههای نیازمندان کردند، در شب یلدا نیز گوی سبقت را در کمک به همنوع ربوده و با اجرای طرح های مختلف یلدای مهربانی در جمعآوری کمک خیران و کمک به نیازمندان تلاش میکنند.
*برگزاری رزمایش یلدای مهربانی به همت کانون فاطمیه(س) تولمشهر
«سیدعباس طبایی» با حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند؛ هر مؤمني كه گرفتاري مؤمني را بر طرف كند، خداوند هفتاد گرفتاری دنيا و آخرت را از وي دور مي سازد اظهار کرد: به مناسبت شب یلدا رزمایش کمک مومنانه با عنوان «یلدای مهربانی» برگزار میشود.
مسئول کانون فرهنگی هنری فاطمیه(س) مسجد جامع تولمشهر افزود: در این طرح اقدام به جمعآوری کمک برای خانوادههای نیازمند شناسایی شده کردهایم تا همزمان با شب یلدا بین آنها توزیع شود.
وی گفت: خیرین عزیزی که تمایل دارند در این کار خداپسندانه شرکت کنند میتوانند کمکهای نقدی و غیر نقدی خود را حداکثر تا روز یکشنبه(30 آذر) به یکی مکانهای مرکز نیکوکاری شهدای تولمات، پایگاه بسیج شهید بهشتی تولم شهر و یا کانون فاطمیه مسجد جامع تولم شهر تحویل دهند.
طبایی تصریح کرد: از افراد غنی و مردم خیر و نیکوکار در خواست میشود تا با توجه به اینکه امسال ویروس کرونا وضعیت معیشت خانوادهها را تنگ کرده است، در طولانیترین شب سال اندک توجهی به یتیمان و خانوادههای نیازمند همسایه خود داشته باشند.
مسئول کانون فرهنگی هنری فاطمیه(س) مسجد جامع تولمشهر بیان کرد: با انجام این فعالیت ضمن حمایت از نیازمندان واقعی، موجبات تقویت روحیه انفاق و بخشش و انسان دوستی در بین نمازگزاران بیش از پیش فراهم شد.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایرانی اسلامی همیشه و در همه جا به دستگیری از نیارمندان زبانزد بوده است و میتوان با حرکتی هرچند کوچک و ناچیز در جهت دستگیری از نیازمندان در این شب دلی را بهدست آوریم و در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مهر و محبت گام برداریم.
*اهدای سبد کالا به نیازمندان در شب یلدا
«سودابه وحدانی» با اشاره به تهیه بستههای یلدا در جهت ترویج فرهنگ مهربانی اظهار کرد:با تهیه بستههای یلدایی برای خانوادههای نیازمند میکوشیم تا این خانوادهها را در این شب شادمان کنیم.
مسئول کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد ولیعصر(عج) خشکرودبار افزود: بزرگترین شکرانۀ آرامش شب و شادمانی در کنار والدین، توسعۀ این مهربانی و شریک کردن خانوادههای نیازمند است که باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و دیگر شهروندان نیز میتوانند سهمی هر چند اندک در تهیه بستههای اهدایی داشته باشند.
وی گفت: امیرالمومنین علی(ع) میفرمایند؛ «سوگند به خدایی که هر صدایی را میشنود! هر کس دلی را شاد کند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد که به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید».
وحدانی تصریح کرد: تا کنون 2 بسته غذایی، 6 بسته بهداشتی و 150 عدد ماسک تهیه شده است که انتظار میرود به همت مردم منطقه بر تعداد این بستهها افزوده شود.
مسئول کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد ولیعصر(عج) خشکرودبار خاطرنشان کرد: فعالان مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار در تلاشند تا شکوه مهربانی و گرمای یلدایی را به خانوادهها هدیه دهند.
فعالان کانونهای فرهنگی هنری مساجد گیلان در عزمی همدلانه تدارک رزمایشی دیدهاند و در آستانه شب یلدا با انتشار فراخوان های مختلف جمعآوری کمکهای مومنانه، درصدد هستند تا بستههای معیشتی را در سفره خانوادههای نیازمند قرار دهند.
همت بچههای مسجد شکفتن گل لبخند بر چهره نیازمندان در سفرههای شب یلداست تا شاید تلخی نداشتن در روزهای سخت کرونایی که معیشت همگان را تحت تاثیر قرار داده است در این شب کمرنگ شود.
پایان پیام/526منبع: شبستان
کلیدواژه: پویش یلدای مهربانی یلدای مهربانی یلدا مسئول کانون فرهنگی هنری خانواده های نیازمند یلدای مهربانی بچه های مسجد جمع آوری کمک خانواده ها شب یلدا بسته ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۱۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزشها و رفتارهای بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل میدهد.
وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایهگذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا میکند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از اینرو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.
شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی
حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولتها در قبال این نهاد است.
این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه میتوان به قوانین و سیاستگذاریهایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالیترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریفکننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید میشود که خانواده زمینهساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی میشود.
وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامهریزیهای مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.
وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعهای از مادههای قانونی است که اساسیترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان میکند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته میشوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمیتوانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان میکند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازاتهای کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازاتهایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانوادههای زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.
این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایتهای مختلفی مقرر شده است که شامل حمایتهای فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاورهای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده میشوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بینالملل و ارائه راهکارهایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد میشود.
وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بستههای تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویقهایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوجهای جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویقها شود.
انتهای پیام/